NOVETATS

FITXES DE MINERALS I FÒSSILS

Posem a disposició de professors, professores i del públic en general, unes fitxes de minerals i fòssils pensades tant per ser projectades a la classe com per visualitzar-les particularment.

Estan elaborades amb un llenguatge entenedor i proper, tant per a la persona que aprèn sobre el tema de les Ciències de la Terra, com aquella que vol ampliar els seus coneixements sobre aquesta temàtica.

Al Museu de Geologia Valentí Masachs es poden veure els mineralsi les seves aplicacions així com els fòssils que trobaran a les fitxes.

NOVA VITRINA DE DONACIONS I LLEGATS

El propòsit d’aquesta vitrina, a part de donar a conèixer la riquesa paleontològica del Bages i d’algunes comarques de la Catalunya Central, és fomentar les donacions desinteressades de material geològic als Museus- Institucions públiques.

Des de la seva inauguració, el juny del 1980, el Museu de Geologia Valentí Masachs inicia les seves exposicions amb material donat pel propi fundador, el Dr. Valentí Masachs. Des de llavors, les aportacions via donacions i llegats han anat arribant (Closas i Miralles, Carles Curto, Jaume Serrate).

Ara es poden veure en aquestes vitrines les notables donacions del Sr. J. Antonio Valdivielso (Igualada), la del Sr. Lluís Ribera (Oliana), en la que hi destaca un nou gènere i nova espècie d’un mol·lusc fòssil de la família de les porcel·lanes (Olianatrivia Riberai), sent el primer holotip del Museu, el llegat de Mn. Feu, de la Institució Catalana d’Història Natural (Grup del Bages) així com donacions diverses de persones del Bages.

Com a dipòsit temporal, hi ha una mostra paleontològica dels vertebrats del Museu de Moià-Coves del Toll.

ESTALVI ENERGÈTIC I MINERALS DEL FUTUR

Recentment s’ha incorporat al Museu de Geologia Valentí Masachs una vitrina on es poden comprovar els diferents consums elèctrics de tres diferents tipus de bombetes, fetes amb minerals del futur.

En accionar l’interruptor que posa en marxa cada tipus de bombeta, es pot comprovar la intensitat de corrent que es genera i veure la seva equivalència en watts, i el seu corresponen estalvi energètic.

Les bombetes són: una d’halògena, una de baix consum i una de leds. Cadascuna dóna el mateix nivell d’intensitat de llum sobre els minerals del futur d’on han sortit, a la vegada que posa en marxa un petit molí que funciona amb l’energia lumínica que rep.

També es poden veure les diferents tonalitats de colors que donen una tira de leds, amb els colors: vermell, verd i blau, i la combinació de tots ells com genera el color blanc.

MINERALS DEL FUTUR

Per primera vegada a Catalunya i als Països Catalans, el Museu de Geologia Valentí Masachs presenta una colla de minerals que cada vegada tenen, i tindran, més i més utilitats per a la nostra societat i que es consideren estratègics.

Són minerals formats per elements que són útils per a: Tecnologies Verdes (estalvi energètic), electrònica de consum, medicina, indústria, sistemes de defensa militars, bateries de cotxes elèctrics, cotxes híbrids, joieria, catalitzadors de vehicles, odontologia, laboratoris químics, aliatges, aparells electrònics petits, com: mòbils, llapis de memòria, ipod’s, ipad’s, pc’s, pantalles televisió planes, consoles de jocs, cèl·lules solars, termòmetres clínics, pantalles tàctils, perforació de pous, quimioteràpia, etc. Quins són?: Les Terres Rares, el grup del Platí (Platí, Osmi, Rodi, Iridi, Ruteni i Pal·ladi), el Liti; el Niobi el Tàntal (Coltan)  l’Indi, el Gal·li, el Germani, el Rubidi, el Cesi i el Grafè.

Tots els podreu veure al museu, veure’n moltes de les seves aplicacions i veure com es poden reciclar per aconseguir una explotació d’ells el més sostenible possible.

El Museu de Geologia Valentí Masachs, ha publicat un llibre en format de fitxes, titulat: Recursos Minerals: Aplicacions i Reciclatge, sobre els minerals, els elements que els formen, les seves aplicacions i el seu reciclatge, pensat i escrit per fer-lo entenedor des d’ESO, Batxillerat, Cicles Formatius fins a Universitats, i també, per al públic en general. Aquest llibre incorpora un CD per a ser projectat a classe.

CADIRA - CAM

CADIRA-CAM: EQUIP DE CÀMERA + MONITOR ACOBLAT A CADIRA DE RODES PER PODER VEURE VITRINES I OBJECTES A ALÇADA, PER A ESTUDIANTS I imatge de la Cadira-CAMPERSONES AMB DISCAPACITAT FÍSICA.

Arrel de les visites que tenim al museu de persones discapacitades físiques que venen al mateix amb cadira de rodes i de la seva impossibilitat de veure les vitrines situades entre 1,10 i 1,30m (que són la majoria), i que nosaltres no podem abaixar més, hem preparat un equip format per una càmera de tv fixada a un tub, un monitor tft de 10” i una bateria acoblats a una cadira bàsica de rodes que permetrà la visualització de totes les vitrines i objectes del museu situats a qualsevol alçada.

La càmera s’acciona des del mateix seient on la persona seu i on hi té la pantalla que li permet veure totes les imatges captades. A la vegada, podrà accionar un zoom des de la mateixa cadira que li permetrà acostar l’objecte per veure’n el detall o be allunyar-se’n per veure’n el conjunt.

La cadira incorpora una taula de transferència que permet que la persona pugui passar de la seva cadira personal a aquesta.

En el cas de no poder-se canviar físicament, se l’acompanyarà amb la cadira-cam davant la seva i podrà veure les vitrines amb la mateixa pantalla que permet el gir de 180º.

Pels contactes que hem fet amb d’altres museus de Catalunya, cap té un equip similar. La idea original ha estat d’en Joaquim Sanz i Balagué, director del Museu de Geologia Valentí Masachs i el muntatge tècnic l’ha realitzat en Josep Mª Borràs i Santillàn, de JMB -Sonoritzacions de Sant Fruitós de Bages.